Trodde du at nyhetsbrev var dødt? Det er langt ifra dødt, og fortsatt tjener mange nettbutikker og bedrifter mye penger på å dele innhold og gode tilbud via nyhetsbrev.

Skal du opprettholde kontakt med eksisterende kunder og potensielle kunder, så er nyhetsbrev en god måte å gjøre dette på.
1. Lever interessant og leseverdig innhold
Skal folk dra nytte av ditt nyhetsbrev, så er det viktig at du leverer leseverdig innhold som gjør at folk åpner e-postene dine gang på gang. Du bør ikke ha kun tilbud for hvert nyhetsbrev du sender ut, men noe leserne kan dra nytte av, som for eksempel nyttige tips om produktet eller tjenesten du leverer.
Har du en blogg på nettsiden din, så kan deling av innhold fra bloggen være nyttig. Pynt gjerne opp nyhetsbrevet med litt bilder, så blir det fort litt mer interessant for leserne dine.
2. Skriv nyhetsbrev jevnlig
Dersom kundene dine ikke husker sist de mottok nyhetsbrev fra deg, så vil du mest sannsynlig havne langt ned på leselisten deres. Det er vanskelig å si hva som er det perfekte antallet utsender av nyhetsbrev, men man bør minst sende ut én gang i måneden. Noen sender ut ett nyhetsbrev i uken, men dette kommer helt an på hvilken bransje du driver i og hvilke tjenester du leverer.
3. Bruk fengende titler
Tittelen har mye å si for åpningsraten på nyhetsbrevet du sender ut. En god tittel gjør at flere klikker og faktisk åpner e-posten med nyhetsbrevet. Å lage gode titler krever at du setter deg ned og bruker litt energi på det. Handler nyhetsbrevet ditt om Alicante i Spania, og har valget mellom disse to titlene, hvilken tror du vil fenge leserne mest?
- 5 tips for deg som reiser til Alicante
- Informasjon om Alicante
Mest sannsynlig vil nyhetsbrevet med 5 tips få høyest åpningsrate. Det gir konkrete tips om et spesifikt reisemål og er mer fengende enn om du bare skriver “informasjon om Alicante”.
4. Gjør nyhetsbrevet enkelt å lese
Mange som leser ønsker ikke å lese store blokker og mye tekst på en gang. Du bør derfor tenke på denne gruppen når du lager ditt nyhetsbrev. Skriv kort og konsist, men samtidig nok til at du klarer å forklare hva det handler om.
Når du skriver nyhetsbrev er det en fordel om du:
- Legger til underoverskrifter
- Bruker korte setninger og paragrafer
- Bruker kulepunkter eller nummererte lister
- Bruker kursiv og uthever viktig informasjon
5. Bruk bilder i nyhetsbrevet
Vi mennesker liker å se ting visuelt. Det bør du tenke på når du lager et nyhetsbrev. Bruk bilder som illustrerer det du skriver om. Bruk gjerne personaliserte bilder fra bedriften, men om du ikke har dette kan du finne bilder til en rimelig penge på nettet. Det finnes flere bildebyrå-tjenester som lar deg kjøpe bilder til en rimelig penge (såkalte "stock photo"). Eksempler på slike sider er Istockphoto og Dreamstime.
6. Ha en tydelig «call to action»
Når du skriver et nyhetsbrev er det viktig å ha en tydelig call to action, det vil si en tekst eller knapp som oppfordrer leserne til å gjøre noe.
Dette kan for eksempel være å lese mer om et bestemt tema inne på nettsiden din. I de fleste programmer for nyhetsbrev, så har du muligheten til å se statistikk over hvor mange som klikker på for den enkelte lenken eller knappen i nyhetsbrevet (den såkalte "klikkraten"). Dette kan være et mål for hvor suksessrikt nyhetsbrevutsendelsen din er.
Det er fullt mulig å ha flere call to action-oppfordringer i ett og samme nyhetsbrev. En call to action kan for eksempel være en link til et tema du har skrevet om på bedriftens blogg. En annen call to action kan være link til et tilbud inne på bedriften din sitt nettsted.
7. Test ulike nyhetsbrevdesign og innhold
En viktig del av å sende ut nyhetsbrev er å drive med testing. Du kan for eksempel teste ulike design på nyhetsbrevet for å finne ut hva som fungerer best, og som for eksempel fører mest trafikk inn til nettsiden din.
Det er fullt mulig å kjøre en A/B-test med ulikt innhold til leserne dine. Da kan du få nyttig informasjon om hva som faktisk engasjerer dine lesere.
8. Bruk personalisering
I en studie om nyhetsbrev-utsendelser viser det seg at nyhetsbrev som baserer seg på personalisering i emnet for utsendelsen kan få 50 prosent høyere åpningsrate. Dette i seg selv burde være grunn nok til å ta i bruk personalisering.
Det finnes flere muligheter å gjøre e-postutsendelser mer personlige. Det er veldig vanlig å bruke fornavnet til den du sender til, men det er også mulig å sende egne nyhetsbrev-varianter til folk basert på interessene deres, kjøpsdata, demografi og innhold de allerede har besøkt på nettsiden. Alt handler om hvor mye data du sitter på blant dine nyhetsbrev-mottakere.
Hvis du leser dette og ennå ikke har en nettside eller nettbutikk fra Kubo.no må du gjerne kontakte oss på e-post, eller sende en melding på chat. Så finner vi sammen ut av hvordan vi kan hjelpe deg. Vi hjelper også med nyhetsbrev!
Les også: Nettsiden er treg, hvordan kan jeg optimalisere hastigheten?