Denne Avtalen inngås mellom deg («Kjøper») og Opataris AS med org.nr. 921 686 080 MVA
(«Tilbyder»).
Avtalen er regulert av kjøpsloven hvis du som Kjøper representerer et foretak, og av forbrukerkjøpsloven,
angrerettloven og ehandelsloven hvis Kjøper er en privatperson.
Det samlede avtalegrunnlaget utgjøres av informasjon som er gitt på nettstedet kubo.no og i
bestillingsskjemaet, sammen med denne Avtalen og eventuell annen skriftlig informasjon som er gitt av Tilbyder
før Kjøper sender inn/bekrefter bestillingen.
Hvis det skulle være motstrid mellom opplysningene som er gitt, er det opplysningene i denne Avtalen som
gjelder.
Avtalen er godkjent og bindende for begge parter i det Kjøper har sendt inn bestillingen og den er blitt
lagret i Tilbyders database, eller i det en ordrebekreftelse er blitt godkjent av Kjøper på annen måte.
Ved bruk av bestillingsskjemaet godkjenner du i tillegg at vi bruker og lagrer informasjonen du sender inn, i tråd med personvernavtalen.
Tilbyder yter en Tjeneste for oppsett, publisering og drift av Kjøpers nettside på abonnementsbasis, med
gratis brukerstøtte og inkludert ekstrahjelp fra en webdesigner.
For å kunne levere Tjenesten må Tilbyder få oversendt fra Kjøper det nødvendige innholdet til nettstedet, som
f.eks. logo, bilder og tekst. Kjøper må også gi Tilbyder instruksjoner om hvordan innholdet skal
organiseres på nettsiden. For eksisterende sider må Tilbyder få nødvendige innlogginger. Det er en forutsetning for å kunne tilby Tjenesten at nettstedet skal lagres på Tilbyders systemer. Kjøper innehar den fulle eierrettigheten til domenenavnet, mens Tilbyder gis rett til å administrere domenet på sine egne systemer så lenge kundeforholdet varer. Hvis Kjøper ikke vil gi Tilbyder tilgang til domenet, dekker Kjøper domenekostnaden selv.
Tjenesten omfatter:
Antall innholdssider Tilbyder hjelper til med å sette opp for Kjøper er henholdsvis 4, 8 og 25
sider (inkludert forsiden), avhengig av valgt månedsavtale. Kjøper kan legge til flere sider selv, eller få hjelp av Tilbyder mot ekstrabetaling.
Inkludert ekstrahjelp omfatter personlig assistanse med oppgaver knyttet til den eksisterende funksjonaliteten på Kjøpers nettside, som ikke dekkes av ordinær kundeservice. Større endringer, utvikling av ny funksjonalitet, o.l. faktureres ekstra, etter avtale.
Eksempler på ekstratjenester mot betaling:
Komplett prisliste over ekstratjenester: https://kubo.no/prisliste.
Enkelte endringer kan kreve oppgradering til en annen månedsavtale.
Kjøper som bestiller på vegne av et foretak bekrefter å ha den nødvendige fullmakten. Tilbyder holdes ikke
ansvarlig hvis fullmakt mangler.
Priser på nettstedet er eks. mva. I bestillingsskjemaet er prisene eks. mva. for foretak og inkl. mva. for
privatpersoner. Komplett prisliste finnes til enhver tid på https://kubo.no/prisliste
Bestillingen er bindende og betalingsplikt foreligger ved innsendelse av bestillingsskjemaet. Unntak er nevnt
i punkt 3, «Angrerett og oppsigelse».
Fakturaer sendes forskuddsvis fra bestillingen gjøres. Første måned må være innbetalt før nettstedet
påbegynnes. Videre fakturaer sendes månedlig fra dato for ferdigstillelse av nettsiden. Faktura sendes en
måned etter den første hvis Kjøper har trenert ferdigstillelsen av nettsiden.
Fra Tilbyder har mottatt alt nødvendig innhold og instruksjoner om hvordan innholdet skal organiseres på nettstedet,
og fra betaling for første måned er mottatt av Tilbyder, produseres nettstedet på inntil tre virkedager, med mindre
Kjøper har bestilt ekstratjenester og tilpasninger som ikke er inkludert som standard.
Ekstratjenester Kjøper bestiller faktureres i tillegg til den faste månedsprisen i henhold til timepris oppgitt
på kubo.no. Ved større ekstraoppdrag kan Tilbyder kreve en del av oppdragssummen på forskudd og evt. fastpris. Signering
av egen kontrakt kan være nødvendig enkelte tilfeller.
Alle priser på kubo.no, og prisen som ble avtalt med Kjøper på bestillingstidspunktet, kan endres med 30
dagers skriftlig varsel. Avtalt pris kan reguleres ved inngangen til et nytt år. Prisreguleringer kan
unntaksvis skje til en annen tid på året hvis endringer i Tilbyders rammebetingelser gir høyere kostnader for
Tjenesten.
Viktig kommunikasjon om kundeforholdet foregår via e-postadressen Kjøper oppgir ved bestilling.
Forsinket eller manglende betaling av faktura gir Tilbyder rett til å kreve forsinkelsesrente og holde Kjøper
ansvarlig for innkrevingsgebyr etter inkassoloven.
Ved betalingsmisighold fra Kunden blir nettsiden, administrasjonspanelet og e-postkontoer sperret for trafikk når
betalingsoppfordring sendes ut. Kunde skal varsles på forhånd. For å få nettsiden åpnet igjen fakturerer Tilbyder et åpningsgebyr.
Kjøper kan angre kjøpet ved å sende e-post til Tilbyder fram til det tidspunktet Tilbyder har bestilt Kjøpers
domene og har begynt på etableringen av det bestilte nettstedet. Arbeidet begynner når Tilbyder har mottatt
betaling av første faktura (første månedsavgift) samt innhold, filer og instruksjoner som er nødvendige for å
kunne produsere nettstedet (tekst, foto, logo, osv.).
Etter dette tidspunktet er bestillingen endelig og bindende og angreretten bortfaller jf. angrerettlovens
bestemmelse i §22 bokstav n) om levering av digitalt innhold. Kjøper har etter angrerettens bortfall fullt
betalingsansvar for bindingsperioden på seks (6) måneder. Perioden løper fra leveringsdatoen for nettstedet.
Tilbyder skal kreditere innbetalt beløp innen to (2) virkedager og annullere Avtalen hvis Kjøper avbestiller
innen fristen, eller hvis nettstedet av årsaker som ikke er Kjøpers ansvar ikke kan leveres som avtalt.
Ved feil og mangler som er Tilbyders ansvar, skal Kjøper gi Tilbyder rimelig mulighet til å gjøre
utbedringer.
Oppsigelsestiden er 30 dager etter de første seks (6) månedene. Avtalen kan sies opp skriftlig av begge
parter før ny periodefaktura sendes ut.
Tilbyder tar ikke ansvar for eventuelle forsinkelser som oppstår på grunn av mangelfull eller treg
kommunikasjon fra Kjøpers side. Tilbyder står ikke ansvarlig hvis nettstedet ikke kan produseres som følge av
manglende informasjon/materiell/oppfølging fra Kjøpers side. Kjøpers fulle betalingsforpliktelse står ved
lag.
Tilbyder skal gjøre sitt beste for å tilpasse Kjøpers innhold (tekst, bilder, illustrasjoner, osv.) til
nettsidemalen som er valgt, men kan ikke holdes ansvarlig hvis nettstedet får et annet uttrykk enn
demonstrasjonssidene på grunn av ulikt innhold. Det er Kjøpers ansvar å tilpasse sitt eget innhold best mulig
til designmalen for å få ønsket resultat.
Kjøper står selv ansvarlig for innholdet på nettstedet sitt, og holder Tilbyder ansvarsfri for alle krav o.l.
som eventuelt fremsettes fra tredjepart. Tilbyder står ikke ansvarlig for å rette opp problemer som oppstår
som følge av endringer Kjøper eller tredjepart har gjort på nettsiden, men kan som oftest løse problemer mot
timebetaling.
Innhold som strider mot norsk lov, eller mot Tilbyders tredjepartsleverandør sitt regelverk vil ikke kunne
publiseres. Hvis ikke Kjøper kan eller vil omarbeide innholdet, sies Avtalen opp og tre månedspriser faktureres for å
dekke Tilbyders utgifter.
Kjøper holder Tilbyder ansvarsfri ved feil, mangler, tekniske problemer, hacking, forsvunnet e-post o.l. Når vi baserer
oss på programvarekode eller tjenester utenfor Tilbyders kontroll, kan det oppstå uforutsette feil vi gjør vårt
beste for å utbedre så raskt som mulig. Vi prøver å ordne opp innenfor rammen av fri kundeservice og inkluderte serviceminutter.
I motsatt fall kan det bli nødvendig å fakturere ekstra tid som går med.
Har selve webhotellet eller e-posttjeneren nedetid i over 3 timer, eller kode Tilbyder selv produserer gjør at nettstedet ikke fungerer,
skal Kjøper gis en pro rata-rabatt for nedetiden på neste faktura, med utgangspunkt i den ordinære månedsprisen. Kjøper er inneforstått med at Tilbyder
ikke holdes ansvarlig verken direkte eller indirekte for skader, tap og krav som kan følge av bruk av Tjenesten, herunder (men ikke begrenset til)
tap av inntekter, kunder, omdømme og data.
Tilbyder står ikke ansvarlig for forhold som kan tilskrives force majeure, for eksempel strømbrudd, streik,
naturkatastrofer, brann, vannskader, o.l.
Tilbyder fraskriver seg alt ansvar for eventuelle konsekvenser feil informasjon gitt på kubo.no eller via
telefon eller e-post kan tenkes å gi for Kjøper eller tredjepart.
Tilbyder holdes ikke ansvarlig for nettsidens kommersielle effekt, synlighet i søkeresultater, eller
manglende sådanne, tap av kunder, inntekter o.l. i forbindelse med disse og lignende forhold.
Tilbyders erstatningsansvar dersom Tjenesten ikke kan leveres i henhold til Avtalen er uansett skyldforhold
begrenset til verdien av fakturaene Kjøper allerede har betalt, avgrenset oppad til 6 fakturaer/måneder.
Kjøper er ansvarlig for å holde Tilbyder oppdatert om endring av e-postadresse, faktureringsinformasjon,
osv.
Tilbyder eier layout, design og kode på Kjøpers nettsted. Samt varemerke, innhold og kode knyttet til sitt
eget nettsted kubo.no.
Kjøper eier sitt eget domenenavn og innhold, og har rett til å få dette med seg vederlagsfritt etter at siste faktura iht.
Avtalen er betalt. Mot ekstraavgift og på separate vilkår kan Kjøper også ta med seg nettsidemalen for
nettstedet sitt.
Kopiering, videresalg, eller andre inngrep i Tilbyders rettigheter knyttet til Kjøpers nettsted er forbudt,
uansett om Kjøper er kunde hos Tilbyder, eller har sagt opp kundeforholdet.
Kjøper må ha bruksrett til alle bilder, tekster og annet materiale som legges ut på nettstedet. Tilbyder kan
bli tvunget til å fjerne innhold som er i konflikt med opphavsretten. Rimelig frist for utbedring vil bli
gitt. Ved rettskraftig dom eller varsel om sanksjoner mot Tilbyder eller tredjepartleverandør kan Kjøpers
nettside bli tatt ned i påvente av utbedringer.
Avtalen sies opp uten oppsigelsestid hvis pålegg ikke etterfølges innen 14 dager. Tre månedspriser faktureres
for å dekke Tilbyders kostnader.
Ved ekstraordinære krav til fillagring og båndbredde (ved f.eks. lagring av store filer, streaming, eller svært høye besøkstall) står Tilbyder fritt til å fakturere et fast tillegg, etter nærmere avtale med Kjøper, for å dekke ekstrakostnader ut over det aktuelle månedsabonnementet.
Tilbyder forbeholder seg retten til å promotere kubo.no ved å vise fram Kjøpers nettsted med lenke,
bilder, annonser, o.l. Kubo-logoen vises på alle Kubo-nettsteder og kan fjernes iht. prisliste. Det er ulovlig for Kjøper å selv fjerne eller skjule Kubo-logoen med tilhørende lenke uten avtale med Tilbyder.
Kjøper kan ved et eventuelt salg av Tilbyders virksomhet bli overført til ny eier, som overtar Tilbyders
forpliktelser og rettigheter etter denne Avtalen. Kjøper skal varsles i rimelig tid.
Ny Tilbyder skal videreføre avtalevilkårene som gjelder på overtakelsestidspunktet i minst 12 måneder og har
rett til å gjøre prisjusteringer i henhold til denne Avtalen.
Kjøper godkjenner ved å bestille Tjenesten at all informasjon avgitt ved bestilling og videre kommunikasjon i
andre kanaler lagres hos Tilbyder i henhold til personopplysningsloven for å brukes til å levere og fakturere
Tjenesten, samt til å kommunisere med Kjøper om Tjenesten og Tilbyders virksomhet.
Ingen opplysninger deles med tredjepart, unntatt hvis Tilbyders virksomhet selges, jf. punkt 6
«Overføring», eller hvis det foreligger gyldig kjennelse om utlevering av datamateriale til norske myndigheter iht. straffeprosessloven.
Atle Hansson er personvernombud for Tilbyder og kan kontaktes på hei@kubo.no. Personopplysninger lagres forsvarlig i IT-løsninger som har et
tilstrekkelig sikkerhetsnivå iht. EUs personvernforordning §32 (GDPR). Tilbyder har iverksatt interne tiltak
for å forbygge eksponering og misbruk av konfidensielle opplysninger.
Tilbyder bruker cookies og analyseverktøy for å drive og utvikle Tjenesten og sitt eget nettsted. Cookies
brukes også for å vise besøkende på nettstedet annonser for Tilbyders tjenester og til å måle effekten av
annonsekampanjer. Personinformasjon brukes ikke.
Kjøper må følge personvernlovverket for sitt eget nettsted. Dette betyr at det er Kjøpers eget ansvar å
oppbevare opplysninger fra f.eks. kontaktskjema på lovlig vis. Kjøper må informere om personvern og cookies på
nettsiden sin i henhold til norsk lov og GDPR-regelverket. Kjøper er fullt ut ansvarlig for egne brudd på
denne klausulen, men i tilfelle trussel om sanksjoner mot Tilbyder eller tredjepartsleverandør vil
nettsiden kunne bli tatt ned i påvente av utbedringer. Tilbyder kan si opp avtalen med umiddelbar virkning hvis ikke pålegg fra
myndighetene etterfølges.
Tvister om denne Avtalen, og tvister som angår de omtalte og derav følgende rettsforhold, skal forsøkes løst
i minnelighet før behandling ved de ordinære domstoler, med Tilbyders til enhver tids gjeldende
forretningsadresse som gjeldende for valg av verneting. Hvis en tvist ikke kan løses i minnelighet,
forbeholder Tilbyder seg retten til å si opp Avtalen med umiddelbar virkning.
Endringslogg