Hos Kubo får du nettbutikk som en ekstramodul til nettsideabonnementet ditt. Her går vi gjennom løsningene vi anbefaler.

På utsiden er nettbutikker veldig forskjellige, men på baksiden har de fleste den samme basisfunksjonaliteten, uavhengig av om butikken har én eller mange tusen varer. Kjøpsprosessen er i hovedsak den samme:
- Kunden skal se på varen
- Legge den i handlekurven
- Gå til kassen og betale
- Systemet må sende ut e-postmelding som bekrefter kjøpet
- Eieren av butikken må varsles om at varen er kjøpt og skal sendes ut.
- I bakgrunnen må systemet oppdatere varelageret og lagre kundedataene trygt i databasen
Integrert i nettsiden
I Kubo integrerer vi helst nettbutikken i designmalen du velger. Siden alle nettsidene vi lager kjører på publiseringssystemet WordPress, er det integrerte butikksystemet WooCommerce førstevalget vårt. Ifølge de selv brukes de av 28 prosent av alle verdens nettbutikker og er i skrivende stund lastet ned over 75 millioner ganger.
WooCommerce fungerer like godt for deg som bare har et fåtall varer, som for deg som skal sette opp en større nettbutikk. Det har støtte for alle betalingsløsningene som brukes i Norge og kan med et lite tillegg for eksempel regne ut fraktpriser fra Bring og andre selskaper basert på vekt og på kundens leveringsadresse.
Fleksibel løsning
Hvis det er noe du trenger som ikke eksisterer, er det mulig å programmere litt og få til akkurat det du ønsker. Men ofte er det unødvendig, fordi det finnes enormt mange ferdige løsninger å få kjøpt som gjør at de fleste finner det de trenger. Vi hjelper deg selvfølgelig med å tilfredsstille spesialønsker du måtte ha.
WooCommerce er enkelt i bruk, og administreres fra samme sted som resten av innholdet på nettsidene dine. Skal du inn og endre på en tekst på en side kan du derfor gå inn og endre en pris i nettbutikken samtidig.
Kraftig nettbutikk med «alt»
Den andre løsningen vi anbefaler er Shopify, som er enda enklere å bruke og gir bedre oversikt enn WooCommerce. Dette er en såkalt alt-i-ett-løsning som har blant annet statistikk, betalingsløsninger, søkemotoroptimalisering, nyhetsbrev og sosiale medier innebygd. Den har også smarte funksjoner som gjør det enkelt å følge opp kunder som hopper av i svingen og ikke fullfører betalingen av en handlekurv, for eksempel.
Siden Shopify bruker sine egne datasystemer i USA og ikke webhotellet ditt (hos Kubo), kan ikke en Shopify-butikk bakes rett inn i WordPress på samme måte som WooCommerce. Men det er fullt mulig å tilpasse utseendet til resten av nettstedet ditt slik at opplevelsen blir relativt sømløs for kundene. Når du skal administrere en Shopify-butikk logger du inn et annet sted enn der du logger inn på Kubo-siden din.
Stort selskap i ryggen
Selv om Shopify er et stort firma i USA og kan oppleves som litt tregt i Norge enkelte ganger, kan det være en ekstra trygghet å vite at du har et stort firma i ryggen som jobber døgnet rundt for at teknikken skal fungere knirkefritt. Kundestøtten deres er utmerket dag og natt, året rundt. I tillegg har du selvfølgelig oss i Kubo som hjelpemannskap hvis du lurer på noe.
Det finnes en markedsplass for Shopify med en lang rekke utvidelser og tillegg vi kan installere for deg. Noen er gratis og mange er betalte, og designmaler som bestemmer utseendet på selve butikken kan enten kjøpes og brukes som de er, eller tilpasses spesielt til ditt bruk. Vi kan også bygge designmaler til Shopify fra bunnen av.
Kraftig, men mindre fleksibelt
En ulempe med Shopify er at systemet deres skal passe til alle mulige nettbutikker over hele verden, og da blir det litt begrenset hvor store tilpasninger de lar deg utføre. På den annen side er det lite jobb å sette opp og tilpasse systemet, siden alt er innebygd.
Etter et par uker prøvetid må du betale abonnement på Shopify. Det koster noen hundrelapper i måneden og kommer i tillegg til Kubos månedsavgift. Vi anbefaler det derfor til kunder som vil ha et flott og lettbetjent system, og som har nok varer og forventet omsetning til å forsvare ekstrakostnaden.
WooCommerce er gratis i sin reneste form, men skal du ha mange spesialtilpasninger og tillegg blir det ekstrakostnader her også.
Shopify har god integrasjon mot Facebook, Instagram og Amazon, blant annet. Med noen få klikk kan du enkelt legge ut produktene dine i disse kanalene og holde de oppdatert ved å synkronisere varekatalogen mellom plattformene.
Shopify-abonnementet kan avsluttes når som helst, uten noe ekstra gebyr. Det er altså ingen bindingstid, og det er selvsagt mulig å gå over til en WooCommerce-nettbutikk på sikt hvis du finner ut at Shopify ikke passer deg likevel.
Begge løsningene fungerer godt
Konklusjonen vår er at begge butikksystemene vi omtaler får jobben gjort på en god måte. Begge har overlappende funksjonalitet.
Sammen med kundene våre gir vi råd om hva de bør velge basert på hva hver enkelt ønsker å oppnå, hvilke krav de har til spesialfunksjonalitet og utseende, og eventuelt hvor teknisk anlagte de er. Mens noen velger å la Kubo gjøre alt, vil andre ha en finger med i spillet og gjøre så mye de kan selv. Uansett hva som passer for den enkelte er vi med som støttespillere.
Hvis du er interessert i nettbutikk eller nettside fra Kubo.no er det bare å kontakte oss på e-post, eller sende en melding på chat. Så finner vi ut sammen hva som passer best for deg.